Loading [MathJax]/jax/output/HTML-CSS/jax.js

2011-07-09

Macierz skalowania

Macierz skalowania definiujemy dla 3D jako:

S=[sx0000sy0000sz00001]

Łatwo sprawdzić, że dla wektora v=[vxvyvz]:

[sx0000sy0000sz00001][vxvyvz1]=[sxvxsyvyszvz1]

Jeśli trójka v jest punktem, to jest traktowana jako wektor względem początku układu współrzędnych. Czyli jeśli punkt należy do obiektu to jego środek powinien leżeć w środku układu współrzędnych, żeby całą operacja miała sens.

Chcąc przeskalować obiekt nie leżący w środku układu współrzędnych musimy złożyć macierz transformacji z macierzy transpozycji do środka układu współrzędnych, macierzy do niej odwrotnej i samej macierzy skalowania.

Transpozycja macierzy skalowania jest równa jej samej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz