Przybliżanie następuje rekurencyjnie. W dowolnym momencie iteracji mamy dwa punkty $y_0=f(x_0)$ i $y_1=f(y_1)$. Wyznaczamy równanie linii przez nie przechodzące:
$y=\displaystyle\frac{f(x_1)-f(x_0)}{x_1-x_0}(x-x_1) + f(x_1)$
Wyznaczym punkt przecięcia się naszej funkcji z linią:
$0=\displaystyle\frac{f(x_1)-f(x_0)}{x_1-x_0}(x-x_1) + f(x_1)$
$x_2=\displaystyle x_1-f(x_1)\frac{x_1-x_0}{f(x_1)-f(x_0)}$
Bierzemy nowy przedział $(x_1, x_2)$ i powtarzamy iterację. Ponieważ metoda nie zawsze znajduje rozwiązanie powinniśmy wyznaczyć górną ilość iteracji. Normalnie metoda powinna zakończyć działanie po znalezieniu takie x dla, którego f(x) jest w granicach precyzji.
Kod:
public override double FindRoot(double a_a, double a_b, Func<double, double> a_func) { Debug.Assert(a_a < a_b); double ya = a_func(a_a); double yb = a_func(a_b); if (Math.Abs(ya) < Constants.ROOT_FINDER_PRECISION) return a_a; if (Math.Abs(yb) < Constants.ROOT_FINDER_PRECISION) return a_b; if (Math.Sign(ya) * Math.Sign(yb) > 0.0) return Double.PositiveInfinity; double x = 0; for (int i = 0; i < Constants.ROOT_FINDER_MAXIMUM_ITERATIONS; i++) { x = a_a - ya * (a_a - a_b) / (ya - yb); Debug.Assert(x.IsNumber()); double y = a_func(x); if (Math.Abs(x) > Constants.ROOT_FINDER_PRECISION) { if (Math.Abs(y / x) < Constants.ROOT_FINDER_PRECISION) return x; } else if (Math.Abs(y) < Constants.ROOT_FINDER_PRECISION) return x; yb = ya; a_b = a_a; ya = y; a_a = x; if (ya == yb) return Double.PositiveInfinity; } return x; }
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz